Hvordan prissætter du dit kunstnerisk arbejde?

At sætte pris på sin kunst, sine projekter og sit kreative arbejde kan føles som at sætte pris på sig selv. Det handler ikke bare om tal, men om værdi, identitet og anerkendelse.

Af Signe Sylvester

Som rådgiver og coach møder jeg mange kunstnere og kreative, der oplever, at prissætning er svært – ikke fordi de mangler talent, men fordi det vækker spørgsmål som:

  • “Hvad tænker de andre kunstnere om mine priser?”

  • “Hvordan forklarer jeg værdien af noget, der er så personligt?”

  • “Hvor går grænsen mellem kunst og forretning?”

At sætte pris på sit arbejde som kunstner og kreativ selvstændig er dog en af de store udfordringer, der skal overvindes, før du kan skabe et bæredygtigt arbejdsliv.

Derfor er prissætning så sårbart

Som kunstner bevæger du dig i et felt, hvor samfundet forventer, at dit arbejde skaber økonomisk værdi, alt imens branchen ofte værdsætter idealet om kunstnerisk frihed (underforstået: uafhængighed og upåvirkethed af økonomiske overvejelser). Som kunstner skal du navigere i begge virkeligheder, selvom de ofte kan føles modsatrettede.

Kunst- og kulturbranchen omtales ofte som en del af det prekære arbejdsmarked, med korte projektansættelser, lave honorarer og dårlige vilkår. Samtidig er det en branche befolket af “ildsjæle” og præget af stor konkurrence. I den kontekst kan det være svært at stå ved en fair pris, fordi der er en reel risiko for at miste jobbet, projektet eller opgaven til en anden, der vil gøre det billigere.

Tag dit arbejde (og din prissætning) alvorligt

Prissætning handler først og fremmest om at tage dit arbejde alvorligt. Jo bedre forberedt du er, når en kollega, kunde eller samarbejdspartner spørger ind til dine priser, desto bedre vil du blive betalt – både fordi du fremstår professionel, og fordi du undgår at skulle lave en hurtig hovedregning, mens du tænker “gad vide, hvad de vil betale?”. Det fører næsten altid til, at du siger en pris, du senere fortryder.

Derfor er prissætning ikke noget, du kan udskyde, til nogen spørger ind til dine priser. Det er en del af det forberedende arbejde, som du skal have styr på, inden du offentliggør dine værker og inden du indleder samtaler med potentielle samarbejdspartnere.

Når du sætter den rette pris på din tid, dine idéer og dit håndværk (i ro og mag) skaber du ikke bare bedre rammer for dig selv; du er også med til at styrke hele feltet.

3 ting som afgørrer din prissætning

Når du prissætter værker eller projekter, er der tre ting, du skal forholde dig til:

  1. Hvad koster det at producere værket eller gennemføre projektet?

  2. Hvordan prissætter andre kunstnere og selvstændige i din branche?

  3. Hvad er din baggrund og erfaring med denne type værker eller projekter?

Ved at svare på disse tre spørgsmål kan du finde frem til en pris, der både forholder sig til den økonomiske værdi (arbejdstid, materialer, transport osv.) og til din branches idealer og standarder – uden at du ignorerer din egen baggrund og erfaring.

Vil du arbejde konkret med din prissætning?

Hvis du har brug for hjælp til at konkretisere de tre spørgsmål og regne prisen ud på dine værker eller projekter, vil jeg meget gerne hjælpe dig.

Derfor inviterer vi til et live webinar d. 29. oktober 2025:

Sæt pris på din kunst

På webinaret får du indsigt, refleksion og værktøjer til at finde din pris, på en måde, der føles både professionel og tro mod din kunstneriske praksis.

Tilmeld dig og tag et skridt mod en mere bæredygtig praksis - både økonomisk og kunstnerisk.

LÆS MERE & TILMELD
Næste
Næste

Kunstnere falder mellem alle stole i barselsloven